سازمان بهداشت جهانی خواستار افزایش قابلیت دسترسی به انسولین شد

12 اکتبر 2020- کارشناسان بهداشت جهانی گرد هم آمده اند تا در مورد چگونگی بهبود دسترسی افراد دیابتی به انسولین و تجهیزات پزشکی در سراسر جهان مشورت کنند.

در این گردهم آیی، نمایندگان سازمان بهداشت جهانی (WHO) با همکاران کلیدی بهداشت بین المللی در مورد راه های مقابله با موضوعاتی که جامعه دیابت را تحت تأثیر قرار می دهد، به بحث و گفتگو پرداختند.

دیابت هفتمین علت اصلی مرگ در جهان است و همچنین منجر به سایر مشکلات عمده ی سلامتی مانند قطع اندام تحتانی، حملات قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیوی و نابینایی می شود.

برای کسانی که به دیابت نوع 1 مبتلا هستند، انسولین یک داروی ضروری است، اما در بسیاری از کشورها هنوز بسیاری از مردم برای تهیه آن با مشکلاتی مواجه هستند.برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز به انسولین نیاز دارند، اگرچه دیابت نوع 2 را در مراحل اولیه می توان با رژیم غذایی مناسب، ورزش و داروهای خوراکی کنترل کرد.

به گزارشWHO ، حدود 60 میلیون نفر در سراسر جهان که مبتلا به دیابت نوع 2 مبتلا هستند به انسولین نیاز دارند، اما فقط 50 درصد آنها، این دارو را دریافت می کنند.

دکترTedros Adhanom Ghebreyesus ، مدیر کلWHO ، گفت: این یک شکست در جوامع و جامعه ی جهانی است که افرادی که به انسولین احتیاج دارند، برای خریدن آن با مشکلات مالی روبرو می شوند یا بدون آن زندگی می کنند و زندگی خود را به خطر می اندازند.

 برای مقابله با این موضوع، سازمان بهداشت جهانی خواستار مشارکت های جهانی بیشتر برای اطمینان از اجرای رویکردهای بیمار محور شد تا دسترسی به داروهای اساسی دیابت، از جمله انسولین و دستگاه های مرتبط، به طور قابل توجهی افزایش یابد.

تصور می شود بیش از 420 میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند که برابر با 6٪ از جمعیت جهان است. آمار مبتلایان به دیابت در مقایسه با 40 سال پیش، چهار برابر افزایش یافته است و انتظار می رود تا سال 2030 ، آمار دیابت به 570 میلیون نفر برسد.

هم اکنون، دسترسی بیماران به داروهای دیابت به دلیلCOVID-19 بیشتر به تأخیر افتاده است. بررسی اخیرWHO نشان داده است که 50٪ از کشورها اختلال در خدمات دیابت را در طی شیوع ویروس کرونا تجربه کرده اند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/oct/who-vows-to-increase-insulin-accessibility.html